Villistä touhusta yhteistyön kehittymiseen
Vanha enoni kertoi kuinka 1960-luvun
kerrostalotyömailta vietiin” vällyt” seinistä omille omakotityömaille, ja
laudat naulattiin kiinni. Ei sitä kukaan huomannut.
Kun sitten työmaalla ei virheitä voitu
piilottaa, etsittiin maksajia. Vakuutukset eivät olleet pakollisia ja työmailla
oli erilaisia yrittäjiä. Jos joku työmaavakuutuksensa maksanut yrittäjä suostui
ottamaan toisen vakuuttamattoman yksityisyrittäjän tekemän mokan kontolleen,
päätös pelasti koko työmaan. Näin saatiin vakuutusyhtiö korjaajaksi ja virheet
kuitattiin. Asian järjestelijänä toimi kunnan työmailla sen oma työnjohto. Tällainen
palvelus tarkoitti keskinäistä solidaarisuutta ja yhteistyötä myöhemminkin, ja
toiminta vakuutusyhtiöiden kanssa lisääntyi.
Keskinäinen opittu yhteistyö muuttui
lisääntyneiden alihankkijayrittäjien myötä. Solidaarisuus heikkeni,
vastuunkantajat vähenivät. Kun urakasta hyötyvien henkilöiden määrä lisääntyi,
porukan yhteistyökyky heikkeni. Jokainen ajoi omaa etuaan, ei enää koko ryhmän
etua.
Vaikka vastuukysymyksiä paranneltiin
1990- luvun lopulla, valvonta elää yhä 1980 -luvulla määriteltyä
vesieristeaikaa. Harva rakennusvalvoja noudattaa yleisiä sopimusehtoja, vaikka ne
on kirjattu jopa taloyhtiöremonttien sopimuksiin! Taloyhtiöitä vähätellään, ne
ovat kuin kunnan työmaita.
Yhteiset sovitut käytänteet
Rakennusalalla noudatetaan ajan kanssa
kehittyneitä yhteisiä käytännesääntöjä, ei alan sopimusehtoja. Virheiden hyväksyminen on vaikuttanut alan
toimintatapojen kehittymiseen, eivät virheiden korjaamiset! Käytänteet ovat yleistyneet
koko alaa koskeviksi.
Materiaalivalmistajien kanssa on yleensä
sovittu korvauksista, joista urakoitsijat hyötyvät. Virheen kohdalla tuottaja
maksaa korvausta ilmaisia materiaalia tarjoamalla, ja sen arvo on suurempi kuin
virheen korjaamisen hinta, jolloin vikoja ei kannata korjata. Asia on painettu
villaisella, työmaalle saatu työrauha ja urakka on pysynyt aikataulussa.
Tilaaja pitää saada hyväksymään huono laatu, eikä se ole vaikeaa tutun valvojan
kanssa.
Kun minä kutsuin saumalaastin edustajan
paikalle, hän jatkoi sen jälkeen urakoitsijan kanssa ja sopi heidän kanssaan ongelmasta.
Lähetti heille vastauksen kirjallisena, jota minulle ei toimitettu edes
pyynnöstä! Minulle sanottiin vain, että koska olet ainoa joka valittaa, he
eivät ota vastuuta. Kaikki naapurini muuttivat tuolloin talosta ja uudet
omistajat ovat myöhemmin huomanneet kylpyhuoneissaan saman ongelman. Kiillon
saumalaastin vedenkestävyys on huono.
Kunnan työmailta taloyhtiöihin tulleet tavat: tarjouspyyntöjen ja kilpailutuksen tuottamat vääristymät
työn todellisesta luonteesta ja laadusta; samat tekijät kohtaavat uusissa
kohteissa ja ajavat yhteisiä etujaan; taustojen selvittämisen puute;
vakuutusyhtiöiden käyttö virhekorjauksiin; huono ja ”mitäänsanomaton” valvonta;
tilaajavastuun kyvyttömyys ja välinpitämättömyys hoitaa virheitä ja korjauksia;
sekä hallintohenkilöiden ”keskinäisten järjestelyjen” tärkeys ja omien etujen ajaminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti