Jätän testamentiksi seuraavan tekstini remonttikiusaamisesta, jota myös asiantuntijaväkivallaksi kutsun!
Remontissa vain alan ihmiset asiantuntijoineen ovat oikeutettuja päättämään, mikä on hyvä lopputulos! Ja tämän uskoo taloyhtiön hallitus, isännöitsijän ja valvojansa ammattitaitoisella ohjauksella. Rakentamisessa salailuun käytetään liittoutumista asianosaisten hyötyjien kesken! Remontin lopputuloksen päättävät näin tekijät eikä tilaaja.
Onko onnistunut remontti vain sattumaa ja työmailta puuttuvat toimintatavat ja valvonta virheiden tullen?
Lakeja ei noudateta, sopimuksia ei tunneta
Kun vaatii sinnikkäästi hallitukselta vikojen korjaamista, kutsutaan alan asiantuntijat, urakan työnjohtajat ja firmojen omistajat, materiaaliedustajat sekä varmuuden vuoksi kiinteistöliitto, valvoja ja taloyhtiön hallintoa paikalle ja aloitetaan väsytystaistelu asukkaan kanssa. Lakeja ei noudateta, harva niistä edes tietää, vaikka ne mainitaan sopimuksissa ja niissä neuvotaan vastuukysymyksien käytäntöjäkin tarkasti.
Hallitus ei vie asioita sopimuksen sitomalle tasolle niin, että urakoitsija joutuisi antamaan lainmukaisen selvityksen vioista. Se tukee alan tapoja asioiden hoidossa eli asiantuntijavallan väärinkäyttöä ns. remonttiväkivaltaa, jossa tarkastaja pyydetään paikalle asiantuntijaksi, tekemään kahden minuutin silmäilytarkastus. Sen jälkeen ehdotetaan, että voit itse korjata jälkiä, tämä on normaalia työn jälkeä!
Taloyhtiöväkivalta/kiusaaminen
Onko taloyhtiön valvonta tarpeetonta, jos ilmiöitä tai asukkaiden huomioita ei oteta tosissaan ja asenne on valmiiksi alentuva. Kun vastuuta ei kanneta, ammattitaidon ja tilannetajun puutetta osoitetaan ylimielisyydellä, ja taloyhtiön etuja ei puolusteta!
Touhua voisi verrata työpaikkakiusaamiseen tai väkivaltaan kuten näitä asioita jo nykyisin kutsutaan: ihminen pyritään mitätöimään yksin, hänelle valehdellaan tai kysymyksiinsä ei vastata ja hänen mainettaan mustamaalataan. Asiantuntija-auktoriteetilla vaatimukset painetaan villaisella. Asukasta kohdellaan kuin oikeutensa menettänyttä ja toivotaan, että hän luovuttaisi.
Hyötyjät päättävät
Hienosti puhutaan osakkaille ennen remontin alkua ja luvataan kaikkea kaunista. Mutta kun sopimus on allekirjoitettu, asukkaat ovat mitättömyyksiä, heille ei kerrota mitään ja heitä velvoitetaan mm. lisämaksujen maksuun. Jos virheitä ilmaantuu, niitä korjaillaan hiekkapaperilla tai kehotetaan asukasta kastelemaan seiniä. Myöhemmin tarkastaja nauraa, että itsehän olet kastellut!
Talon tuntuu vallanneen monta hyötyjää, jotka käyttäytyvät ja toimivat kyseenalaisin keinoin saavuttaakseen tavoitteensa. Ei ihme, että poliisin olisi syytä olla paikalla sinun turvaksesi, sanoi kiinteistöliiton edustajakin!
Valtion tukemat taloyhtiöiden remonttirahat kelpaavat kaikille ja remontoijat käyttäytyvät etukäteen kuin uskonlahkon pastorit.
- Me autamme teitä! Me tiedämme oikean tien, sillä olemme tulleet taloyhtiönne kurjuudesta pelastamaan. Luottakaa meihin. Televisiossa heidän piispansa eli ministeri luo uskoa taantumassa pahoin ”kärsineestä alasta”, jota valtion pitää siksi tukea.
Voi Pyhä Sylvi, auta ihmistä, asukasta!
Rakentaminen kärsii tyhjän talon syndroomasta, jonne salaisuudet on voitu aina piilottaa. Remonttirakentamisessa asunnot eivät ole tyhjiä, niissä ovat ihmiset eli asukkaat ja työ pitäisi tehdä heitä kunnioittaen.
Tervetuloa asiakaspalvelumaailmaan, toivottaa asukas!
Tuskin omakotitalon omistaja jättäisi lompakkoaan keittiön pöydälle ja tutun tuttua
valvomaan puolestaan remonttia, sanoen.
- Päättäkää itse mikä on hyvä lopputulos! Ottakaa sieltä lompakosta sen jälkeen palkaksi, mitä haluatte, kun työ on valmis!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti