Seuraavassa lauseessa on remontin koko kuva: hallituksen jäsen kehotti osakasta itse pesemään tai maalaamaan huonolta näyttävää lattiaa, josta takuutarkastaja oli juuri todennut, ettei sitä tarvitse korjata, koska se on normaalia työn jälkeä!
Hyvä veli -tavataan seuraavalla keikalla
Alalla puhutaan, että sehän on vain "kosmeettinen haitta" tai "asukkaan elämäntavoista johtuva tummuminen"! Syyllistämällä vastuu siirretään asukkaalle ja urakoitsija hyväksyy hyvityksenä valmistajalta parin vuoden ilmaiset materiaalit, ja näin molemmat väistävät vastuunsa. Tuottajat ja tekijät pysyvät tiiviisti yhdessä, rakennusalan sopimusehtoja ei kukaan noudata, pääasia on, että kumpikin osapuoli hyötyy.
Remontoijat yhteistyökumppaneineen eivät pyri parantamaan tuloksiaan, kun he saavat keskenään määrätä mikä on hyväksyttävää. Nykyinen valvojasysteemi ylläpitää "Hyvä veli tavataan seuraavalla keikalla" -asetelmaa.
Taloyhtiöiden välillä pitäisi olla keskinäinen linkki, jossa ilmiöt jaetaan ja mitä opitaan korjausremonteissa. Joka taloyhtiöllähän on "eka kertansa". Minusta valvonnan pitäisi olla monisuuntaista, ristikkäistä ja tiedottavaa, kuten entisessä Neuvostoliitossa, jossa kaikki valvoivat toisiaan.
Autoilun kosmeettiset haitat
Autojen kohdalla ei kosmeettisia haittoja hyväksyttäisi. Jos uuden auton väri muuttuu vuodessa, kuka hyväksyy selityksen, että se on vain kosmeettinen haitta tai että se johtuu elämäntavoistasi? Autoilu on paremmin suojattua ja vakuutettuakin.
Mutta onko kyse siitä, että kylpyhuone on naisen valtakuntaa ja auto miehen, ja tekijän asenne ratkaisee lopputuloksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti