Työn aikataulu esitellään linjoittain, joka yleensä tarkoittaa pystysuorassa linjassa olevia päällekkäisiä asuntoja. Koska linjassa työskentelyn aikana vettä ei näihin asuntoihin tule, järjestetään väliaikaiset saniteettitilat ja vesipisteet, joista saa kylmää vettä. Suihkun käyttömahdollisuus järjestetään yhteistiloihin tai saunaan (joka ei yleensä ole käytössä remontin aikana tai se korjataan samalla).
Asukkaita kehotetaan peittelemään huonekalut, mieluiten lakanoilla, sillä muovipinnalta pöly leijailee. Kannattaa myös sulkea esim. maalarinteipillä ovien ja kaappien reunat.
Poraäänet ovat aluksi yllättävän pehmeitä ja niihin tottuu, mutta timanttipora on nimensä veroinen. Sillä tehdään aukot kylpyhuoneen kattoon, suoraan yläkertaan. Pöly on hyvin hienojakoista, sillä voi rikkoa kotipölynimurin koneiston. Märällä rätillä lattioiden pyyhkiminen silloin tällöin on hyvää ensiapua, jos imuroi vasta jälkeenpäin.
Työmiehet pitävät tauot säntillisesti ja silloin voi luottavaisesti ottaa tirsat (viereisellä linjalla). He työskentelevät tarkasti saman aikataulun mukaan ja aloittavat varhain. Harva pystyy nukkumaan tai asumaan tiloissa remontin aikana.
Vie koira pois talosta koko remontin ajaksi.
Älä jätä mitään arvokasta kotiisi! Talossa käy väkeä, useita eri firmoja ja keikkatyöläisiä on työssä mukana. Kaikki ovet työskentelylinjassa ovat koko päivän ajan auki. Vaatikaa työmiehille nimilaput ja vaatikaa, että niitä käyetetään. Talossa pitää olla myös joku joka huolehtii, että kaikki ovet suljetaan iltapäivisin töiden päätyttyä? Pihalla seisova kontti ja työvälineet kiinnostavat ohikulkijoita ja autoja käy pihamaalla.
Kysymyksiä:
Tiedottaminen remontin aikana. Tiedustele, miten remontissa pidetään osakkaat ajan tasalla ja kenen kanssa pidetään yhteyttä, jos ei asu talossa?
Kuka on taloyhtiön puolelta projektin ylin päällikkö? Taloyhtiö on remontin tilaaja ja sillä on oltava selkeä organisaatio, jonka jäsenet tietävät tehtävänsä ja ovat varustautuneet myös remontin toteutuksen vaatimiin toimenpiteisiin ja siihen liittyvään vastuuseen lain pykälät tuntien. Jos taloyhtiöllä eivät käytännön vastuukysymykset ole selviä, ongelmien äärellä alkaa osakkaan pallottelu. Työjohtajat sanovat yhtä, taloyhtiön puheenjohtaja toista, isännöitsijä väittää kolmatta ja valvoja vaikenee. Mikään asia ei etene ja osakasta kehotetaan selvittämään ongelma itse. Pitää olla selvä kaikille, kuka vastaa mistäkin ja että työn tilaaja on taloyhtiö eikä osakas. Taloyhtiön edustajien on pidettävä taloyhtiön puolta, joka samalla on kaikkien osakkaiden puoli, tasavertaisesti.
Minkälainen valvontasuunnitelma remontilla on? Valvoja käy katsomassa ehkä vesieristeet, seuraa aikataulun pitävyyttä ja käy katsomassa valmiit työt lopuksi. Valvoo ns. isoja linjoja. Valvoja ei yleensä valvo yksittäisiä asuntoja. Sanotaan, että jos on ongelmia, ottakaa yhteys valvojaan. Miten tulee toimia, jos et asu talossa, otat yhteyden valvojaan ja hän ei tee mitään, eikä anna vastauksia eikä mitään tapahdu? Kuka on valvojan esimies?
Jos valvoja käy paikalla vasta kun jotain on jo tapahtunut, ei yleensä mitään tehdä. Ala ei korjaa helposti virheitään! Niihin olisi puututtava heti kun ne tapahtuvat. Taloyhtiön kannattaa järjestää yleinen jokapäiväinen ns. asukasseuranta, joka on tehokkaampaa.
Tuleeko jotain lisämaksuja? Kuten ylimääräisestä laatanpoistosta? Jos sopimus on tehty sillä perusteella, että kaikki kylpyhuoneet ovat alkuperäiskunnossa esim. vuodelta 1960, joutuvatko kaikki, joilla laatat ovat koko seinäpinnalla, maksamaan niiden poistosta lisää? Jos tällainen maksu on, mikä siinä on poistosta tehty työ ja mitä loppusumma sisältää? Tieto on tärkeä, kun kuitin lisää verotukseen kotitalousvähennystä varten, vain työn osuus kelpaa siihen. Vähennystä ei muusta taloyhtiöremontin teettämästä työstä saa. Jos asunnossa ei ole kylpyammetta, saako siitä hyvitystä kun sitä ei tarvitse kantaa ulos?
Remontin lisäehdot. Jos urakkasopimuksessa vanha talo on ns. ”etukäteen tuntematon kohde”, onko asetettu ehtoja? Kuten, että seinä ei suoristeta, jos ne ovat vinot? Kannattaa mitata etukäteen, myöhemmin väitetään mitä vain.
Jos mallikylpyhuonetta ei ole nähtävillä, kannattaa kysyä yksityiskohdista:
Minkälainen katon rakenne tulee olemaan, maalattua levyä vai lautaa?
Jos tulee pinta-asennetut putket, tiedustele ulosmenoputkien läpiviennit katon läpi? Jos putket laitetaan liian lähelle seiniä, niitä on vaikea siistiä jälkeenpäin lisälaitteilla.
Sauma-aineen laatu ja valmistaja ovat tärkeitä? Jos käytetään halvinta ilman kosteussuoja-ainetta kysykää, miksi sitä ei käytetä? Saumojen laaduilla on isoja eroja, jotka näkyvät ns. tummumisena ja likaantumisena, joista asukkaita syytellään.
Pyytäkää nähtäväksi yksi valmistunut kylpyhuone heti kun se on valmis? Jos lupaa ei anneta, käykää katsomassa, siellähän ovet ovat auki päivisin!
Asuntokohtaisissa palavereissa ennen remontin aloitusta
Käydään läpi asukkaan kanssa perusasiat ja hänen omat toiveensa. Ne pitää olla kirjallisina.
Erityistoiveiden ja omien remonttilisien kanssa pitää olla tarkkana. Ne pitäisi huomioida heti remontin suunnitteluvaiheessa ja tehdä kirjallinen selvitys (uusi laki velvoittaa) hallitukselle. Jos teetät työt urakoitsijalla, ne pitää sopia työnjohdon kanssa ja selvittää maksuasiat etukäteen. Jos teet niistä paperille esitteen ja laitat seinille useita kappaleita, niin varmasti niitä ei lueta... ole itse paikalla kun työtä tehdään.
Kun haluaa erilaisen kalustuksen kuin ehdotettu, pitää täyttää erilaisia ehtoja, kuten vesipisteen ja valopisteen välin tulee olla vähintään 60 cm. Lisäksi vesipisteen ja sähköpisteen välillä tulee olla seinä tai verho, joka ylettyy korkeammalle kuin suihku. Pinta-asennetut putket muokkaavat seinäpintoja. Niiden kulkupaikat vaikuttavat peilien ja kaappien asentamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti